اغلب استودیوهای تلویزیونی امروز به یک شکل هستند . البته اگر ابعادشان را در نظر نگیریم.
ویژگیهای استودیو : .
طراحی خوب استودیوی تلویزیونی بسیار با اهمیت است . دقت در آکوستیک دیوارها و سقف که مانع برگشت ناخواسته صدا شود . سطح صاف و هموار کف استودیو حرکات نرم و بدون تکان شدید دوربینرا ممکن میسازد . سیستم تهویهقوی ، ولی بدون سروصدا ، امکان کار راحت در درجه حرارت مطبوع را فراهم میسازد.
بیشترین بخش کف به عنوان فضای صحنه کار ( فضای دکوربندی شده) علامتگذاری شده است . این بخش غیر از فضای ایمن استودیو است . فضای ایمن در پشت پرده استودیو و یا پشت دکورها قرار دارد و برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی و عبور و مرور و دسترسی ماموران آتش نشانی باید خالی نگه داشته شود .
در استودیوهای کوچکتر ، بیشتر وسایل نورپردازیبه یک داربست لولهای سقفی یا نرههای نصب شده در نزدیک سقف استویو ، متصل میشود . در استودیوهای بزرگتر ، از مجموعهای وسایل افقی متحرک استفاده میشود که میتوان وسایل نورپردازی را به میلههای آن نصب و آویزان کرد و ارتفاع آن را نسبت به کف استودیو و صحنه تغییر داد .
اطراف و کنارهای دیوارهای استودیو ، امکانات و تجهیزات گوناگونی از قبیل : پریزهای برق ، پریزهای ویژه کابل دوربین، کلیدهای کنترل کننده و بالابرنده پردههای آویزان اطراف استودیو ، و پریزهای ویژه میکروفنها تعبیه شده است.
دوربینهای تلویزیونی:
بیشتر استودیوهای دارای دو یا سه دوربیننصب شده روی گردونههای چرخدار است . هریک از دوربینها از طریق یک کابل بلند و یک پریز مخصوص دیواری در داخل استودیو ، به واحد کنترل دوربینها که در کنار اتاق فرمان استودیو قرار دارد ، متصل است . این کابلهای دو طرفه راه ارتباطی همه ارتباطات داخلی از قبیل انتقال تصاویر ، فرمانها و ارتباط بین تصویربردار و اتاق فرمان و غیره را برقرار میکند .
مکانهای حفاظت و نگهداری:
استودیوهای بزرگ ، یک انبار یا محل حفاظت و نگهداری از دکور و وسایل صحنه در مجاورت خود دارند. در اتاق دیگری هم وسایل فنی از قبیل دوربینها ، وسایل نورپردازی ، بوم صدا، مانیتورهای تصویر و بلندگوها ، زمانی که دکور در حال ساخت است و باید محیط استودیو خالی باشد نگهداری شود . دیگر امکانات نزدیک استودیو ، شامل اتاقهای چهرهپردازی، لباس و غیره است.